Az második kiadások hatásárúl

Valószínűleg sokan tudjátok a Kard és Másodteremtésről, hogy annak idején négy szerepjáték volt a fő ihletforrása. Az egyik a The One Ring első kiadása, a másik az ebből készült 5e-átirat, az Adventures in Middle-earth, a harmadik a rendszermotort adó Kard és Mágia első kiadása, a negyedik pedig a szintén sok mechanikához mintát adó Helvéczia első kiadása. Igen, mindegyikük kapcsán kiemeltem, hogy az első kiadásról volt szó, és ez nem véletlen. Ugyanis az azóta eltelt bő hét évben mindegyik játék eljutott a második kiadásig. A The One Ring kiadót váltott, ott jelent meg a második kiadása, amelyhez az Adventures in Middle-earth korábbi termékvonalának megújítása helyett teljesen új 5e-átirat készült The Lord of the Rings Roleplaying néven. Emellett térben és időben is új fókuszt kapott: a kalandok helyszíne ezúttal Eriador lett, időben kicsivel közelebb a Gyűrűháborúhoz, mint a korábbi kiadás. A Helvéczia és a Kard és Mágia megújulása ehhez képest tartalmilag kevésbé volt radikális – igaz, az utóbbi mintavilágot cserélt, de akik követték az elmúlt öt év EMDT-kiadványait, azok sok ismerős helyszínt fedezhettek fel a Vándorföldeken. Mivel azonban ezek a kevésbé radikális változások sokkal mélyebben érintik a Kard és Másodteremtés szabályait, mint a két Középföldés játék, ezért nagyobb figyelmet érdemelnek, főleg annak tükrében, hogy a Kard és Másodteremtés alapdokumentuma nem tartalmazta az átvett szabályokat, csak a különbségeket és újdonságokat emelte ki. Mivel mostanra mindegyik játék elérkezett a második kiadásához, joggal merülhet fel a kérdés, hogy az újítások milyen hatással vannak a Kard és Másodteremtésre. Többen kérdeztétek is ezt tőlem, illetve én is megígértem korábban, hogy beszélni fogok erről, ha eljön az ideje, ezért most, hogy valóban eljött ez az idő, következzék hát a reflexió!

Kezdjük a két Középfölde-játékkal!

Ez lesz a rövidebb rész: mivel a The One Ring második kiadása nem akar új dolgokat gamifikálni az első kiadáshoz képest, csak másként közelít a már meglévő elemekhez, ezért nehéz lenne új ötleteket meríteni a szabályrendszeréből. Nem is szeretnék, sőt, kifejezetten arra törekszem, hogy ne vele párhuzamosan fejlesszem a Kard és Másodteremtést, hanem minél inkább eltávolítsam tőle. Ez áll az 5e-átiratra is, ahonnét a d20 alapok miatt könnyebb lenne mechanikákat átemelni, de nem érzem azt, hogy szükségem lenne onnan bármire is. Félreértés ne essék, ezzel nem lehúzni akarom a hivatalos játékokat, továbbra is nagyon jónak tartom őket, de amit hozzáadhattak a saját ötleteimhez, azt már megtették. A jövőben én is készítek majd Eriador-kiegészítőt, de ez soká lesz, mert előbb még vár rám egy hosszútávú kampány az Észak-Bakacsinerdőben (amely remélhetőleg semmiben nem fog hasonlítani a The Darkening of Mirkwood-kampányra, ellenben hamarosan indul hozzá a nyílt játékostoborzás), majd a kampány tapasztalatai és tanulságai alapján szeretném újragondolni a Kard és Másodteremtést. De ha egyszer majd el is érkezek Eriadorig, akkor sem a hivatalos szettingötletekből fogok kiindulni, hanem a tolkieni gyökerekhez visszatérve saját megközelítésű Eriador-szettinget dolgozok majd ki. (Itt elspoilerezem, hogy az új játszható kultúrák már készen is vannak hozzá, mert már évekkel ezelőtt kidolgoztam az ismert Középfölde összes harmadkor-végi kultúráját, csak nem publikáltam még.) Szóval arra érdemes számítani, hogy a Kard és Másodteremtés következő verziója is vadonföldi kalandokhoz készül majd. Ebből egy-két újdonságot már a kampányban tesztelni szeretnék.

Kard és… Helvéczia?

Kezdjük azzal, mi az, ami nem változik: mivel a Kard és Másodteremtésnek egyedi JK-kultúrái, osztályai, vértkínálata, fegyverkínálata és képzettséglistája van, ezért a Kard és Mágia vagy a Helvéczia ezeket érintő újításai nem érintik a játékot. Más kérdés, hogy azért vannak bőven átfedések, tehát a megegyező elemek változhatnának a mintákat követve, ez azonban komolyabb és mélyebb átdolgozást igényelne, mint elsőre tűnik. Ha például össze akarnék vonni két Képzettséget, nem lenne elég a Képzettségek kínálatához hozzányúlnom, hanem meg kéne változtatnom a népek és kultúrák jellemzőit, Tehetségeit, egyedi varázstárgyait stb., ráadásul nem egy dokumentumban, hanem az összesben, különben nem lesz kompatibilitás az új szabályok és a régi anyagok között. Hasonló nehézségekbe ütközne, ha át akarnám emelni az új fegyverjellemzőket a megterheltségi szabályokkal és minden kapcsolódó elemmel együtt. Ugyanakkor a megterheltség önmagában, kisebb módosításokkal átültethető a jelenlegi keretek közé is. Vagy ott van például a pajzsszabály, amelynél csak azt kell figyelembe venni, hogy nem egy, hanem háromféle pajzs is van.

Az elhelyezkedés opcionális szabályai kalapálás nélkül is működhetnek, a többosztályúság kapcsán szinte mindegy, melyik változatot használjuk, a lovasharc új elemei is beleillenek a meglévők közé. Aki akarja, elhagyhatja a mozgási sebességeket és használhat helyette absztrakt távolságokat, én azonban ehhez nem szeretnék hozzányúlni. A d6-os esélydobás, szerencsedobás, reakciódobás nyugodt szívvel használható, ha nem olyan kalandot mesélünk, amelyben egyedi dobástípus van, és ugyanez vonatkozik a véletlen találkozásokra is: az egyedi mindig felülírja az általánost! Harci morálpróbákhoz használhatjuk a Kitartás mentődobást, de semmiképpen sem szerencsés általános félelem elleni mentődobásként kezelni! A tolkieni világban a félelemnek sokféle forrása, formája és hatása lehet, és ezeket a mentődobások szintjén is megkülönböztetjük egymástól (a Lények Lajstromában bőven találtok példát a félelem típusú hatásokra). Lehet, hogy erről egyszer majd írok részletesebben is, mert izgalmas téma.

Amit még fontos leszögezni: a fentiek elsősorban az azonnali változtatásokra vonatkoznak. Hosszú távon elképzelhető, hogy egyes ötletek táptalajt találnak bennem és utána a tesztelések során is működni fognak, így idővel beépülnek valamilyen formában a Kard és Másodteremtésbe, de ezek lassan érlelődő folyamatok, amelyeknek nem látni előre a végét. A nemsokára meghirdetésre kerülő Legyek és pókok kampányban kevés elemet szeretnék a fentiek közül bevezetni, mert egyrészt a meglévő szabályokat szeretném tesztelni, másrészt van néhány saját újítás, amely egyelőre bőven elég újdonság lesz a leendő játékosok számára. A mérlegelésben viszont nagy segítséget jelentene, ha Ti is megírnátok elképzeléseiteket, tapasztalataitokat arról, mit emelnétek és emeltetek át az új Kard és Mágiából vagy Helvécziából a Vadon Szegélyén túlra vezető kalandjaitokba. Útra fel!

A rántott Snickers új receptjének összetevői lennének?

5 gondolat “Az második kiadások hatásárúl” bejegyzéshez

    1. Száz körülire tippelném azok számát, akik legalább egyszer játszottak már vele, a legtöbbjüknek persze én meséltem. Rajtam kívül legalább négyen mesélték már (egy részüket ismerem, a többiekről a saját felmérésemnek köszönhetően tudok) és az ő játékosaikat sem ismerem mind. Emellett a szeptemberi MASZK-os szavazáson is az jött ki, hogy az elmúlt egy évben több magyar játékos játszhatott vele, mint MERP-pel (olyanok szavazataival is, akiket nem ismerek). Szóval mindezek alapján a száz körüli számot reálisnak érzem.

      Kedvelés

      1. Ezt tőlük kéne megkérdezni, hiszen nem ismerem őket. 😉
        Nálam voltak hosszabban, több alkalomra elhúzódó kalandok, de a blogposztból is kiderül, hogy most tervezek belevágni az első igazán hosszú kampányba.

        Kedvelik 1 személy

Hozzászólás